Inklyuziv va adolatli sifatli ta'limni ta'minlash va barcha uchun umrbod ta'lim olish imkoniyatlarini rag'batlantirish

Inklyuziv va adolatli sifatli ta'limni ta'minlash va barcha uchun umrbod ta'lim olish imkoniyatlarini rag'batlantirish

2000 yildan boshlab umumiy boshlang'ich ta'lim maqsadiga erishish yo'lida ulkan yutuqlarga erishildi. Rivojlanayotgan mintaqalarda 2015-yilda taʼlim qamrovining umumiy koʻrsatkichlari 91 foizga yetdi va butun dunyo boʻylab maktabga bormagan bolalar soni deyarli ikki baravar kamaydi. Savodxonlik darajasi ham keskin o'sdi va maktablarda har qachongidan ham ko'proq qizlar tahsil olmoqda.

Ba'zi rivojlanayotgan mintaqalarda yuqori darajadagi qashshoqlik, qurolli to'qnashuvlar va boshqa favqulodda vaziyatlar tufayli taraqqiyot ham ortda qolmoqda. G'arbiy Osiyo va Shimoliy Afrikada davom etayotgan qurolli to'qnashuvlar maktabga bormaydigan bolalar sonining ko'payishiga olib keldi. Bu tashvishli tendensiya. Garchi Afrikaning Sahroi Kabirdan janubiy qismida boshlang'ich ta'limni qamrab olish bo'yicha sezilarli muvaffaqiyatga erishilgan bo'lsa-da (1990 yildagi 52 foizdan 2012 yilda 78 foizgacha), sezilarli nomutanosibliklar hali ham saqlanib qolmoqda. Eng kambag'al oilalarning bolalari eng boy xonadonlardagi bolalarga qaraganda to'rt baravar ko'proq ehtimol bilan maktabga bormaydi. Qishloq va shahar o'rtasidagi nomutanosiblik ham yuqoriligicha qolmoqda.

Barcha uchun inklyuziv va sifatli ta’limga erishish ta’lim barqaror rivojlanishning eng kuchli va sinalgan vositalaridan biri ekanligini yana bir bor tasdiqlaydi. Bu maqsad 2030 yilgacha barcha qizlar va o‘g‘il bolalarning bepul boshlang‘ich va o‘rta ta’lim olishini ta’minlaydi. Shuningdek, u arzon kasb-hunar ta’limidan teng foydalanishni ta’minlash, gender va daromadlar tengsizliklarini bartaraf etish va sifatli oliy ta’limdan hamma foydalanish imkoniyatiga erishishni maqsad qilgan.

“Sifatli ta'lim” barcha uchun inklyuziv, adolatli va sifatli ta'limni ta'minlash va umrbod ta'lim imkoniyatlarini rivojlantirishga qaratilgan. Samarqand iqtisodiyot va servis instituti (SamISI) oliy ta’lim muassasasi sifatida ushbu maqsadni amalga oshirishda muntazam ravishda faoliyat olib bormoqda.

SamISI Yevropa Ittifoqi tomonidan moliyalashtirilgan Erasmus + DECIDE (Nogironligi bo‘lgan shaxslar uchun ta’lim xizmatlarini rivojlantirish) (2018–2022) loyihasining hamkorlaridan biri hisoblanadi. DECIDE institutda nogironlar uchun ta'lim xizmatlarini rivojlantirishga katta hissasini qo’shdi. Ushbu loyiha doirasida quyidagi natijalarga erishildi:

Nogiron talabalar soni ko'paydi: 2018 yilda SamISIda nogiron talabalar atigi 3 foizni tashkil etgan bo’lsa, 2021-2022 yillarda bu raqam sezilarli darajada oshib, 11% ga yetdi va bu loyihaning alohida ehtiyojli talabalarni jalb qilish va qo'llab-quvvatlashga ijobiy ta'sirini ko'rsatdi.

O‘quv modullari ishlab chiqildi: 8 ta modul loyiha hamkorlari tomonidan ishlab chiqilgan va DECIDE loyihasining https://decideproject.ie onlayn platformasiga yuklangan. Modullar institut o‘quv dasturiga moslashtirildi, natijada alohida ehtiyojli kishilarni o‘qitish uchun mos bo‘lgan o‘quv dasturlari takomillashtirildi.

Pedagogik kadrlar malakasi oshirildi: Loyihani amalga oshirish davomida SamISI tomonidan Samarqand shahridagi o‘qituvchilar va NNT xodimlari uchun 2 marotaba “Milliy xabardorlik kunlari” va turli onlayn va oflayn treninglar tashkil etildi. Treninglarning asosiy maqsadi institutda inklyuziv akademik muhitni yaratish uchun zarur bo'lgan imkoniyati cheklangan talabalarni o'qitish va qo'llab-quvvatlash uchun talabalarga zarur ko'nikma va bilimlarni berish va jihozlash.

Kutubxona koordinatori tayinlandi: Loyihaning eng muhim natijalaridan biri kutubxona koordinatori lavozimini yaratish edi. Koordinatorning vazifalari quyidagilardan iborat: nogiron talabalar va SamISIga kirishni istagan abituriyentlar uchun qulay xizmatlarni targ'ib qilish va taqdim etish. Koordinator, shuningdek, alohida ehtiyojli odamlarni ta'lim jarayoniga moslashtirishda ularga empatiya, bag'rikenglik, qo'llab-quvvatlash va tushunish orqali yordamlashadi.

Uskunalar: Loyiha doirasida SamISI 22320 yevrolik uskunani sotib oldi.

Ko'zi ojizlar uchun maxsus dasturiy ta'minotga ega Lenovo V15 G2 noutbuki - 1 dona.

Index Everest-D V5 Brayl printeri/ Brayl varaqli embosseri— 1 dona.

SamISI, shuningdek, bakalavriat va magistratura talabalari uchun ikki diplomli dasturlarni taklif etadi. Ushbu dasturlar talabalarga ikkita oliy ta’lim muassasasi (turli mamlakatlarda) diplom olish imkonini beradi, bu esa sifatli va global ta'lim olish nuqtai nazaridan sezilarli ahamiyatga ega. SamISI quyidagi ikki diplomli dasturlarni taklif qiladi:

• Qozon Federal universiteti bilan hamkorlikda “Mintaqaviy iqtisodiyot”, “Menejment” va “Buxgalteriya hisobi va audit” yo‘nalishlari bo‘yicha bakalavriat dasturlari, “Moliyaviy tahlil” va “Ijtimoiy tadbirkorlik sohasida loyihalarni boshqarish” yo‘nalishlari bo‘yicha magistratura dasturlari taklif etiladi.

• Tambov davlat universiteti bilan hamkorlikda “Turizm” va “Moliya va moliyaviy texnologiyalar” kabi bakalavriat dasturlari taklif etiladi.

Institutda 20 000 ga yaqin kitob fondiga ega kutubxona ham mavjud bo‘lib, ulardan elektron kitoblar 9500 nusxani tashkil etadi, bu esa elektron shakldagi materiallardan qulay foydalanish imkoniyatining mavjudligidan dalolat beradi. Kutubxona foydalanuvchilari soni 2800 kishini tashkil etadi. Bular ilmiy tadqiqotchilar, talabalar, ta'lim va ilmiy muassasalar xodimlari bo'lishi mumkin.

Bundan tashqari, SamISI talabalar va tashqi talabalar uchun buxgalteriya hisobi, axborot texnologiyalari, xorijiy tillar (ingliz va koreys) kabi darsdan tashqari va qisqa muddatli kurslarni taklif etadi. Ushbu professional kurslar umrbod ta'lim ko'nikmalarini rivojlantirishga hissa qo'shadi va SDG4 maqsadlariga erishishda yangi imkoniyatlarini ochadi.

SamISI xalqaro mobillik dasturlariga ham ega. Ushbu dasturlar orqali xorijiy professor-o‘qituvchilar yil davomida institutga tashrif buyurib, o‘z bilim va tajribalarini talabalarimiz va professor-o‘qituvchilarimiz bilan bo‘lishadilar. SamISI butun dunyodan o'qituvchilar va tadqiqotchilarning ishtirokini faol qo'llab-quvvatlaydi, bu esa institut talabalari va professor-o'qituvchilariga innovatsion ta'lim usullari va xalqaro ilmiy tadqiqotlardan foydalanish imkoniyatini yaratadi.